Paradiisirannas päästeti lohesurfar.
Pühapäevaõhtune ootamatu tuul tõi Ristna Paradiisiranda hulgaliselt purilaudureid ja lohesurfareid, kes kõik püüdsid muidu tuuletust nädalalõpust veel viimast võtta ning seetõttu oma sõitudega hiljapeale jäid.
"Muutusime valvsaks kohe kui lääne-edela tuul tõusis 10 m/s kanti ja randa ilmusid lohetajad, kelledest osa olid ilmselt päris algajad. Nii mõnigi vajas abi juba rannas, kuid õnneks osa taipasid väikese veenmise tulemusel, et koht ja tuule suund pole just kõige sobivamad algõppeks", kommenteeris juhtunut Paap Kõlar.
Häiresignaal saabus Paradiisiranna merepäästekeskusesse kell 22.30 kui oli juba peaaegu pime ning oli ilmne, et iga vähegi teadlik surfar peaks ammu kaldal olema. Ãnneks olid sõbrad märganud, kui Vahuri (32a.) surfilohega midagi juhtus ning see enam õhku ei tõusnud. Hiljem selguski, et lohe põhiballoon oli õhust tühjenenud ning seega kaldalesõit võimatu. Järgnes paratamatu triivimine allatuult kirde suunas, mis tähendas kindlat kaldast eemaldumist avamerele. See ajendaski päästjaid appi kutsuma.

Vaatamata kiirele tegutsemisele oli selleks hetkeks kui päästejett vette sai juba päris pime ning visuaalsed otsingud raskendatud. Tänu sidevahenditele ja heale pikksilmale oli punane lohe kaldalt õnneks veel näha ja päästejetile sai vajalikke juhiseid anda. Hädasolija õnnestus leida umbes 15 minutiga.
Kohale jõudes selgus, et kuigi lohenöörid olid päästevestita surfari põhjalikult sisse mässinud, üritas mees siiski visalt koos lohega pimeduses kalda suunas ujuda. Edasine laabus juba lihtsamalt - lohe, laud, poom ja nöörid pakiti kokku ning kogu krempel koos meestega võis kalda poole suunduda. Tuul polnud küll väga kõva, kuid vastulaine päris suur. Peaaegu pilkases pimeduses raskendas rannakaride lähedal liikudes veelgi nähtavust ülepea lendav vesi.
Paradiisiranda maabuti kottpimedas, kuid siiski õnnestunult. Vastas oli piisavalt abijõudusid, et nii varustus, mehed kui jett lainetest turvaliselt kaldale aidata.
Paap Kõlar: "Sõltumata sellest, et surfarid on üldiselt Ristna eriliste tingimustega suutnud päris hästi kohaneda ning tõsiseid õnnetusi on seni õnnestunud vältida, oleme väga hästi teadlikud, et vaatamata meie pingutustele ja valmisolekule tuleb siinsetes kriitilistes oludes taaskord päev, kus keegi eksib, ülehindab oma võimeid või veab alt varustus ning inimene võib saada tõsiselt viga või jääda leidmata. Kõik veespordialad sisaldavad omi riske, seetõttu anname meeleldi vajalikku infot kõigile huvilistele, kes vaid taipavad küsima tulla."

Mõned eluliselt tähtsad ja ennetavad juhised kõigile lohesurfaritele, kes Paradiisiranda kavatsevad külastada (kehtib ka mujal randades ja osaliselt kõigile surfaritele)":
1) Hangi korralik koolitus. Paaritunniste põõsakursustega võib ruttu haiglasse sattuda. Samuti ei taga kalli varustuse soetamine veel oskusi.
2) Vali turvaline ja võimetele vastav sõidupaik, väldi rahvarohkeid kohti, ujumistsoone, sadamaid, kiviseid randu ja muid ohtlikke objekte.
3) Ajasta oma harrastus sobivate ilmastikutingimuste, tuulesuuna ja -tugevusega. Eelista külgtuuli ("sideshore" või "side-onshore") ja väldi maatuuli ning meretuuli ("offshore" ja "onshore").
4) Konsulteeri eelnevalt asjatundjatega, kes kohalikke olusid kõige paremini tunnevad.
5) Vali võimetekohane ja ilmale vastav varustus, võimaluse korral eelista hästi silmatorkavaid värve, et oleksid ebaõnne korral kergemini leitav.
6) Enne sõitu veendu varustuse korrasolekus.
7) Hoiata kaldalolijaid oma plaanidest ja lepi kokku tegevuskava ettenägematuteks juhtudeks.
8) Vajadusel informeeri eelnevalt kohalikku päästeteenindust ning selgita nende valmisolek päästeoperatsioonideks.
9) Säilita turvaline distants allatuule suunal kõigist objektidest vähemalt 100 m nii stardil, sõidul, kui maandamisel.
10) Ãra surfa üksi ohtlikes tingimustes, eriti maatuulega.
11) Väldi surfamist pimedas ja kui hämardub, tule aegsasti kaldale.
12) Omanda korralik veestardi tehnika ja enesepääste võtted erinevateks olukordadeks.
13) Kanna sõidul kalipsot, impact-päästevesti ja kiivrit. Kasuta lohe turvasüsteeme.
14) Kanna kaasas turvalist konksnuga, millega end vajadusel nööridest vabastada.
15) Toimiv mobiiltelefon veekindlas kotis võib osutuda kriitilises olukorras elupäästjaks.
16) Hätta sattudes tee kõik endast sõltuv, et sind oleks lihtsam leida ja päästa: säilita oma esialgne triivikurss, hoia lohe veepinnal nähtaval, keri lohenöörid kokku ja ühenda kogu varustus üheks tervikuks (ära lukusta ennast püsivalt varustuse külge).
17) Juhul kui sind on leitud, aita päästjaid, et nad nööridesse ei takerduks, selgita neile oma seisundit ja käitu nendepoolsete juhiste kohaselt (eeldusel, et nad teavad, mida teevad).
18) Juhul kui oled veendunud, et sind niipea ei leita, paki lohe ja laud osaliselt kokku ja kasuta seda parvena, siit edasi säästa energiat ja kehasoojust, sest ees on pikk öö. Kasuta ehitamiseks fantaasiat ja sidumiseks kõike, mis käepärast: trapets, velcro lindid, korded, lohenöörid, turvaotsad jms. Päästevest jäägu selga.
19) Jäta varustus maha vaid juhul kui oled kindel, et suudad kaldale ujuda, hea õnne ja oskusliku tegutsemise korral on võimalik kallis varustus ka hiljem üles leida.
Turvalist lohesurfamist!
Ristna merepäästeteenistus. |